Säkert citybesök

Lista på initiativ!

Vi har många fantastiska verksamheter i city som gör allt för att du som kund ska känna att du har valmöjlighet i hur du vill handla,
ta en god kopp kaffe & kaka eller äta en god lunch eller middag.

Coronasäkert citybesök

Uppsala city är öppet och du som känner dig frisk är varmt välkommen att äta, fika och shoppa i vår vackra stadskärna.

Vi har listat ett gäng lösningar som verksamheterna så som handel, caféer, hotell och restaurangerna gör nu i Coronatider för att du som kund ska kunna handla på ett säkert och tryggt sätt.
Tillsammans behåller vi en levande stadskärna!

Det handlar mycket om hemleveranser,
att du får egen tid i butiken innan öppning,
webbshop och butiker erbjuder även video- och fotoshopping med mobilen.

Lista på verksamheternas initiativ (urval som uppdateras löpande).

Coronasäkra citybesök

Augusta Jansson
God handhygien, handsprit.
Plexiglas på kassan för att skydda kunder och medarbetare.
Extra städning.
Hemleverans.

Apoteket kronan
S:t Per Gallerian och Svartbäcksgatan 8
Hos oss kan man handla på Apoteket.se eller i appen Mitt Apotek och sedan hämta hos oss genom att ringa på ringklocka utanför apoteket. Vi packar då iordning varorna och det är klara att lämnas ut när kunden kommer. Kund behöver alltså inte gå in i butiken.
Vi har handsprit direkt innanför dörren till kunderna.
Tydliga markeringar i golvet.
Har plexiglas vid kassan.
Om man lägger beställning på Apoteket.se eller i appen Mitt Apotek innan kl 16 en vardag kan man få hemleverans av varorna mot en avgift på 19 kr. (Packas på lokalt apotek)

Barber and babes
Vi bär munskydd/visir och erbjuder engångsmunskydd till våra kunder.
Vi håller avstånd, tvättar händerna och rengör ytor och utrustning efter varje kund.
Endast personer med bokad tid får vistas i salongen.
Personalen stannar hemma vid minsta symtom +48h symptomfri, vi har hjälp av Prohelia Företagshälsa med rådgivning.
Vi ber våra kunder stanna hemma om de har minsta symptom och undantar då avbokningsregeln 24h.
Vi lyder under pandemilagen och har aviserat utanför och i våra salonger hur många kunder som är välkomna samtidigt hos oss. Därför undanber vi oss också att kunder tar med sällskap.
Vi ser till att allmänna ytor som bland annat handtag, toa och kassa görs rent kontinuerligt under dagen.

Blanco
Videoshopping. Shoppa hemma eller i farten via  facetime.
Hemkörning / Hemleverans.
Shoppa via Instagram.
Upphämtning utanför butik.
Shoppa ensam. Boka egentid för shopping i lugn och ro när butiken är stängd för övriga.
Självklart finns handsprit, maxantal besökare inne samtidigt och tillgång till att tvätta händerna om så önskas.
Dörren står öppen när vädret tillåter.

BOSSES
Vårsolen har äntligen hittat fram och visst rycker det i fixa frisyren-nerven?
Nu vill alla bli vårfina igen. Men då kanske frågan till sig själv blir om det är tryggt att gå till frisören?
För oss är det viktigt att svaret på den frågan är ja.
Vi har sedan starten på pandemin arbetat hårt med att sätta nya rutiner och har krav på våra salonger vad gäller renlighet och hygien för att du som kund ska känna dig trygg, men också för att vi som anställda ska känna en trygghet i att gå till jobbet.

Vi bär munskydd/visir och erbjuder engångsmunskydd till våra kunder.
Vi håller avstånd, tvättar händerna och rengör ytor och utrustning efter varje kund.
Endast personer med bokad tid får vistas i salongen.
Personalen stannar hemma vid minsta symtom +48h symptomfri, vi har hjälp av Prohelia Företagshälsa med rådgivning.
Vi ber våra kunder stanna hemma om de har minsta symptom och undantar då avbokningsregeln 24h.
Vi lyder under pandemilagen och har aviserat utanför och i våra salonger hur många kunder som är välkomna samtidigt hos oss. Därför undanber vi oss också att kunder tar med sällskap.
V ser till att allmänna ytor som bland annat handtag, toa och kassa görs rent kontinuerligt under dagen.

 

Dryck och Mat
Väl tilltagna avstånd mellan sällskap, desinficering mellan gäster, utökade städrutiner – såväl innan som under kvällens gång.
Maxantal på gäster i restaurangen (35 platser av 80 möjliga inomhus), sista bokningstid 18.00 (så ingen ska hamna i en stressad situation).  Handsprit på olika platser i restaurangen, samt tydliga informationsskyltar. Större tillgänglighet på uteserveringen, med utökade värmelampor, plädar och filtar.

Edblad
I butik: Skyltar om att be kunderna hjälpa oss att hålla avstånd.
Skyltar om att en person bör stå i kön till kassan.
Plexiskärmar på kassadisk för att avskilja personal från kund.
Kontantfri butik.
Tar emot swish, underlättar för kunderna om de inte vill gå in i butiken.
Skyltar om att kunderna kan ringa in till butiken och att vi hjälper och vägleder dom på så vis. De behöver då inte vistas i butiken.
Skyltar om att handla ensam i butiken.
Maxantal kunder i butiken 8 personer.
Tillhörande skyltar med maxantal på entrédörr samt vid ingång.
Handsprit vid ingång och handsprit vid kassan.
Munskydd IIR till kunder vid ingång.
Specialbeställda munskydd till personal.

Ytterligare personalåtgärder: Minsta lilla misstänkta Coronasymtom hos personal så stannar de hemma samt tar gärna Corona-test.
Tvål och/eller handsprit inne på personaltoalett.
Inte gjort någon reklam för rean i butikerna. Använt mindre synliga skyltar m.m., inte haft i skyltfönstret samt försökt sprida ut reavarorna i butiken.
Håller oss uppdaterade kring nya restriktioner och rekommendationer.
Haft möten över Teams istället för att träffas (exempelvis personalmöten m.m.)

Espresso House Forumkvarteret
Beställ via appen- Hämta och slipp stå i kö. Upphämtning sker på särskilda ytor.
Ladda ner app HÄR
Hemkörning med Wolt.

Feskarn
Hemleverans med utökning av avisering om tid.
Utlämning av förbokade varor sker utomhus.
Utökat sortiment i webbshopen.
Fler ”koncept” – paketlösningar.
Digital kölapp i mobilen.
Handspritstationer.
Information om risk för kö i nyhetsbrev och bekräftelsemail när man bokar.
Bokning via mail och telefon.
För mer info https://feskarn.nu/handla-i-covidtider/

Frans
Vi bär munskydd/visir och erbjuder engångsmunskydd till våra kunder.
Vi håller avstånd, tvättar händerna och rengör ytor och utrustning efter varje kund.
Endast personer med bokad tid får vistas i salongen.
Personalen stannar hemma vid minsta symtom +48h symptomfri, vi har hjälp av Prohelia Företagshälsa med rådgivning.
Vi ber våra kunder stanna hemma om de har minsta symptom och undantar då avbokningsregeln 24h.
Vi lyder under pandemilagen och har aviserat utanför och i våra salonger hur många kunder som är välkomna samtidigt hos oss. Därför undanber vi oss också att kunder tar med sällskap.
Vi ser till att allmänna ytor som bland annat handtag, toa och kassa görs rent kontinuerligt under dagen.

Hallbergs Guld
Använder munskydd och visir. Munskydd finns tillgängligt för kund vid ingången. 

Herta
Håller butiken mer luftig och öppen.
Anpassat sortimentet efter kundens önskemål – speciella lampor, ljus, doftljud m.m.
Hemleveranser inom Uppsala.
Egen tid i butiken.
Skickar varor till övriga Sverige.
Instagram där vi visar utbudet.

JOSEFIN LILJEQVIST
JOSEFIN LILJEQVIST designar och producerar högkvalitativa läderskor som är spårbara för att garantera god djurvård. Skor och plånböcker finns att köpa digitalt eller att man träffas fysiskt utomhus och provar sin passform

Klostergatan 5
Håller 1 m mellan sällskap.
Tre sittningar på kvällarna.
Uteserveringen är öppen året om.
Swish.
Telefonbeställningar.
Vi kan komma ut med maten vid beställning.
Handsprit.
Extra städ.

Kph
Öppnat vår nya webbshop.
Beställ tryggt och få hemlevererat med fri frakt hela 2020.

Landings
Webbshop.
Beställ via telefon eller via webbshop, shop.landings.se
Få bröd och fika hemkört eller hämta upp i någon av våra butiker vid beställning.
Besöker du Landings kan du känna dig trygg då de följer myndigheternas  restriktionerna noggrant och det finns gott om utrymme för att hålla avstånd.
Landings Konditori, S:t Per Gallerian 018-153880
Landings Konditori, Kungsängsgatan 5a 018-130161

Lush
Max 4 besökare i butiken samtidigt, vi har ett band vi drar vid ingången när det blir fullt.
Handsprit vid ingången och tvål vid sinken i butiken som vi ber kunder använda när de kommer in.
Vi erbjuder tjänsten ”Hämta i butik” vilket innebär att du kan maila eller ringa oss med en lista på vad du vill handla så plockar vi ihop. Du kan antingen betala i butiken när du hämtar upp eller så kan du swisha direkt och bara plocka upp din påse.
Vi har tagit bort alla tester. Vi ger ut prov på produkter istället.
Boka party/personlig konsultation där du får butiken för dig själv efter stängning och kan få en personlig tur genom butiken och handla ensam eller med några vänner (max 4 pers). Det kostar 400 kr/person och där ingår en goodiebag och möjlighet att tillverka egna produkter.
Vi spritar av kortterminal och ytor dagligen.

Loco
Max fyra personer per sällskap.
Minimum 1 meters avstånd mellan borden.
Vi har minskat ner antalet sittplatser med 40 stolar.
Vi har handsprit vid entrén och även i lokalen, tre toaletter gör det enkelt för kunderna att tvätta sina händer.
Vi har Take Away dels via våran telefon där du själv kan hämta eller vi springer ut till din bil och vi jobbar även med Foodora(hemleverans).
Personal sjukskrivs och testas vid minsta symptom, karantän tills testsvar kommit.
Då det sällan är fullt sätter vi gäster glest i lokalen som för övrigt är luftig.
Vi vädrar ur lokalen ordentligt varje morgon och efter lunchen.
Vi följer folkhälsomyndigheten/myndigheternas råd.

Läslusen
Erbjuder gratis hemleverans till dörrens inom hela Uppsala kommun så man kan handla lokalt – fast på distans!
Ring, mejl eller via sociala medier.
Betala med Swish.
Köp via UNT Shop & leverans med morgontidningen valfri dag. 

BikBok
Handsprit vid kassan och vid entrén.
Tydliga skyltar som visar maxantalet i butik. Avståndsmarkeringar i golvet finns där det ofta uppstår köer eller trängsel, ex vid provrum och kassaområdet.
Allmänna kontaktytor desinficeras en gång i timmen och vi är givetvis noggranna med våran egen hygien. 
När det är som mest folk i butiken jobbar vi alltid två stycken för att hjälpa kunderna på bästa sätt, samt hålla koll på att maxantalet för våran butik inte överskrider.​

Best Western Hotel Svava
Trygg hotellupplevelse!

Under COVID-19-pandemin har vi haft ett stort fokus på att förstärka och förbättra våra rutiner kring städning och hygien ytterligare genom att lansera vårt ”We Care Clean program”. Programmet innebär dels förändringar som du tydligt kan se ute på hotellen såsom golvdekaler för avståndsmarkering, våtservetter på rummen. Andra utökade städrutiner sker mer bakom kulisserna.

Här är några exempel:
Ökat fokus på städning av rummen samt gemensamma utrymmen som   till exempel receptionen, möbler i frukostmatsal/restaurang.
Regelbunden rengöring av frekvent använda ytor, såsom nyckelkort,   dörrhandtag, hissdörrar och knappar.
Vid frukostbuffén säkerställs en god hygien, bestick och fat byts ofta och   handsprit finns tillgängligt för de som önskar. Vi erbjuder även ”Best Breakfast   to go” för de som önskar.

Vill du veta mer i detalj vad vi gör, se våra Minimum Standards som gäller på alla våra  hotell på bestwestern.se/kvalitetsarbete.
I och med pandemin som råder har vi nu också adderat en digital kvalitetsuppföljning,  som dagligen säkerställer våra arbetsrutiner för en trygg hotellmiljö.

Botanika
Take away.

Blomsterrummet
Betala med swish utanför butiken,
knacka på så kommer vi och hjälper till med säkert avstånd.
Ring eller mejla in din beställning och vi leverera.

Bredenberg
Handsprit.
Engångshandskar till kund.
Avståndsmarkeringar.
Extra städ.
Egen shoppingtid i butiken.
Webbshop www.bredenberg.nu ,
Beställ via telefon 018-71 02 01.
Hemleveranser.
Kommer ut utanför butiken med beställningar.
Öppna för dina behov och vad du som kund behöver så försöker vi lösa det på ett smidigt sätt.
Nyheter på facebook och instagram med länk till produkterna på webbshoppen.

Brasserie 21
Rymlig restaurang.
 Lagt till extra buffé för sallad/bröd/dryck för att motverka trängsel.
Tydlig information om hur man ska göra.
Boka bord till lunch.
Bordsservering på kvällarna.
Erbjuder julbord då det är en rymlig restaurang- från 1:a advent.
Max 8 i sällskapet.
Uteservering med några bord.
Handsprit.
Extra städ.

Bryggeriet Ångkvarn
Vi har en uteservering som lockar till att bara sätta sig, så vi arbetar aktivt ute vid borden och flyttar och placerar folk så att det inte blir för många vid varje bord. Mycket förståelse och gehör från våra kunder. Står på behörigt avstånd.

Cameo
Digitalt könummersystem. Nummerlapparna är placerade lättillgängligt vid ingången.
Nummerpresentatören har vi ställt så att siffrorna syns utifrån, man kan alltså med fördel stå utanför butiken och vänta på sin tur. Man kan även handla i vår webbshop,
www.cameodesign.se
välja ”Hämta i butik” och stanna med bilen utanför så kommer vi ut med din beställning. 
Vi har satt en väl tilltagen maxgräns på tre kunder åt gången.

Choices 
Vi bär munskydd/visir och erbjuder engångsmunskydd till våra kunder.
Vi håller avstånd, tvättar händerna och rengör ytor och utrustning efter varje kund.
Endast personer med bokad tid får vistas i salongen.
Personalen stannar hemma vid minsta symtom +48h symptomfri, vi har hjälp av Prohelia Företagshälsa med rådgivning.
Vi ber våra kunder stanna hemma om de har minsta symptom och undantar då avbokningsregeln 24h.
Vi lyder under pandemilagen och har aviserat utanför och i våra salonger hur många kunder som är välkomna samtidigt hos oss. Därför undanber vi oss också att kunder tar med sällskap.
V ser till att allmänna ytor som bland annat handtag, toa och kassa görs rent kontinuerligt under dagen.

Cutters
Använd vår app – cutters app för att boka klipptid, betala och ställa dig i kö.
På detta sätta undviker vi köer och kontaktpunkter i salongen.
Endast kunder som blir klippta skall i utgångspunkt och största mån vara i salongens utrymmen. Vänligen följ din väntetid direkt i appen och närma dig salongen när det är din tur för klippning.
Vi har anpassat salongerna för att hålla 1 meters avstånd.
Var dock gärna behjälplig med att upprätthålla reglerna med att hålla avstånd till både kunder och anställda i salongen. Rengör händerna både före och efter din hårklippning.
Vi ber samtliga kunder att besöka våra salonger med rent hår av hygienskäl.
Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer om rengöring och smittskydd.
Vi desinfekterar både salong, verktyg och händer varje dag.
Samtliga anställda har genomgått information gällande våra strikta rengöringsrutiner, och Cutters ska vara bland den tryggaste salongen att klippa sig på.
Om du upplever Covid-19 symtom för-behåller sig Cutters rätten till att avvisa dig som kund. Du kommer då att bli ombedd att lämna salongen och får självfallet pengarna tillbaka.
Vi ber dig att använda munskydd både för din egen och våra medarbetares skull.

Domtrappkällaren
Take away – vi kan komma ut med både maten och kortläsaren.
Vi har luftiga lokaler med ett antal olika rum vilket gör att vi med enkelhet kan sprida ut gäster och alltid bibehålla trygga avstånd. Möjlighet till helt egna rum finns för de som vill eller behöver extra distans.
Vi följer alla restriktioner som är ålagda oss och det är viktigt för oss att våra gäster känner sig trygga när de besöker oss.
Handsprit finns tillgängligt på flera platser.
Även vår uteservering har stora avstånd mellan borden för att undvika trängsel.

Dressmann
Vi håller avstånd och har munskydd på oss.
Vi använder desinfektionsmedel i provrummen samt på vår kortterminal. Vi har handsprit vid entrén till våra kunder. Samt en kundräknare för att lätt hålla koll på hur många kunder som kommer in samt lätt för kunden att se om det är fullt för tillfället. Vi har även information vid entrén hur vi förhåller oss, samt klisterlappar på golv för att uppmana till att hålla avstånd. Lappar vid entrén med in och utpassage.

 

Scandic Uppsala
Hos oss på Scandic Uppsala kan du både bo och äta tryggt. Vad vi gör för att skapa trygga hotellbesök hos oss:

Förstärkta rutiner kring städning och hygien:

Våra medarbetare har fått utbildning i hygien och nya städrutiner och vi tar löpande del av myndigheternas riktlinjer och rekommendationer.
Vi utför regelbunden desinficering av ytor som används ofta som exempelvis dörrhandtag, kortterminaler, hissknappar, bord, stolar och menyer.
Vi har ökat fokus på handhygien, och handdesinfektion finns tillgängligt för våra gäster i allmänna utrymmen.
Vi har tagit bort lösa föremål från våra hotellrum och mötesrum, exempelvis pennor och block.

Vi hjälper dig hålla avstånd

Vi har minskat antalet bord och stolar i våra restauranger och lobbys för att du ska kunna hålla tillräckligt långt avstånd till övriga gäster.
Vi har satt upp markeringar i golvet för att hjälpa dig att se var du kan stå för att undvika att komma för nära någon annan.
Du kommer mötas av ett antal ”kom ihåg att hålla avstånd”-skyltar som hjälper oss alla att inte glömma.
Vi kan begränsa antalet besökare per gång i gym- och relaxområden genom tidsbokning och skyltar på plats.

Förändrat mat- och dryckeserbjudande

En säker hotellfrukost – vi dukar upp vår goda frukostbuffé varje morgon, men du kan även välja att istället äta frukosten på ditt rum eller som takeaway. Säg till i receptionen så ordnar vi en god frukostbox. För skapa trygga avstånd kan frukostbuffén komma att serveras vid olika tidpunkter som vi bokar in dig på. 

Sephora
Hos oss får 7 kunder (oavsett vuxen eller barn) vara i butiken samtidigt.
Detta kontrollerar vi genom att ständigt räkna antalet kunder, ha koll på dörren samt låsa när trycket är för stort.
Handsprit erbjuds direkt i entrén samt på flertalet platser i butiken. Och vi skäms inte för att påminna kunden om att inleda sitt besök hos oss med att sprita av händerna.
Vi har på desinfektion-stationen markerat att vi gärna delar ut munskydd om kunden vill ha det.
Vid kassan har vi installerat plexi-skydd som skyddar både kund samt butikspersonal, även där erbjuds handsprit samt att vi spritar av alla ytor kontinuerligt (kassan, make up baren, dörren, möblerna etc).
Vi applicerar inte produkt på kunder för tillfället, utan guidar kunden genom hela appliceringen och det har fungerat väldigt bra.  (Har sedan tidigare alltid helt rengjorda pensel till varje kund eller engångsapplikatorer).
Innan produkten appliceras spritas den av, samt att kunden spritar av händerna igen, därför viktigt att kunden meddelar oss att hen vill prova.
Alla applikatorer på testers är avklippta, för att även där markera att inte testa produkter direkt på huden och istället fråga oss om hjälp.
Vi själva spritar av händerna innan och efter varje kund, oavsett ute på golvet eller vid kassan, vilket är non-stop. 
Vi har satt upp skyltar runt om i butiken där vi snällt ber kunden att fråga oss innan hen testar en produkt, då vi gärna vill desinficera den.
Vi har flertalet markeringar på golvet där vi ber kunder att hålla avstånd, samt markerat rutor där kunder kan stå i kassakön. Innan vägarbetet utanför oss hade vi även markerat på marken vart kön går samt avståndet.
Finns ej tvång på att bära munskydd, men finns vissa kollegor som mer än gärna bär munskyddet dagligen.
På ytterdörren är det tydligt markerat med skyltningsmaterial vi har fått av Forum Kvarteret, bl.a där vi ber kunden att handla ensam samt maxantalet kunder i butiken. Även informationsblad från FHM är uppsatt i butiken.

Sneakers Point
Vi rengör kortterminal, skärmar och allmänna ytor flera gånger varje dag.
Tydlig kommunikation kring hålla avstånd.
Tydlig skylt vid entrén hur många som är inne i butiken.
Handsprit på flera platser i butiken.
Webbshop sneakerspoint.se
Forumkvarteret erbjuder fri hemkörning när du handlar hos verksamheterna i gallerian.

Svart
Anpassat sortimentet efter kundens förfrågan.
Lämnar varor i kasse vid entrén.
Skickar paket med post och levererar hem varor till kunden.
Utökat antalet säljare för att minimera antalet kunder i butiken samtidigt.
Delar ut munskydd till de kunder som vill ha.
Handsprit.

Stickspåret Designbutik
Vi erbjuder att ordna med hela köpet via;
📞018-604110
💻designbutik@sticksparet.se
💬DM eller PM
Hör av dig för mått, priser, fler bilder, videosamtals-shoppingtur mm.
Betalning via kort, swish, BG.
Sen levererar vi dina varor gratis inom Uppsala, till fraktkostnad i Sverige eller upphämtning utanför butiken. Inslaget med personlig hälsning om så önskas!
Det går även att boka egentid utanför öppettiderna. 
Här är det lugnt med kunder och lätt att hålla avstånd i våra luftiga lokaler. Begränsat antal kunder i butiken samtidigt men oftast får du butiken för dig själv. Vi har alltid handsprit tillgängligt vid alla tre ingångar. 
Har du en ännu bättre ide på hur vi kan hjälpas åt i dessa tider, välkommen! 

Stickspåret Klädbutik
Boka egen tid i butiken.
Handla över telefon – rådgöra om storlek, kvalité m.m.
Betala med Swish.
Hämta utanför butiken eller så skickar vi fraktfritt.
Handsprit.
Extra städning.
Max 8 personer i butik.

Studenternas – konferens
Vi erbjuder exklusivitet till hela anläggningen – en grupp per dag.
Vi tar ej emot grupper med fler än 25 deltagare.
Vi uppgraderar alla grupper till vår största VIP lokal som är 450 kvm och har en öppen planlösning.
Lunch levereras till konferenslokalen och serveras i portionslådor.
Vi möblerar luftigt med stort avstånd mellan bord och stolar.
Stationer med handsprit är utställda i hela lokalen.
Vi utför extra desinficering av hissknappar, trappräcke, handtag, mikrofoner och andra liknande ytor.
Vi erbjuder möjlighet till hybridmöten om deltagare i gruppen önskar ansluta digitalt.
Vi erbjuder gruppen att ha vissa delar av sitt möte utomhus, tex promenadmöte, gruppdiskussioner på läktarbalkong, fikapaus på terrass.  
Material så som block och pennor är borttaget från vår lokaler och delas endast ut på förfrågan.   

Tehörnan
Webbshop www.teshop.se (Uppsala del).
Hämta varorna utanför butiken eller få det hemskickat.
Betala med Swish. 
Du kan ringa, maila eller skriva på Instagram så ordnar vi med beställning.
Max 3 kunder i butik.
Avståndsmarkeringar.
Handsprit, extra noga med renhållningen 

Twilfit
Begränsar antalet kunder i butiken.
Erbjuder kunden att komma innan öppning för att handla tryggt och säkert.
Erbjuder personliga lösningar efter behov.
Vi jobbar med munskydd om kunden vill.
Vi påminner om avstånd.
Handsprit vid kassan.

Tribeute

Coronasäker shopping!
Galleri Tribeute ligger lugnt beläget på S:t Eriks torg.
Det finns parkering lättillgängligt precis utanför butiken så du kan på ett säkert sätt besöka oss utan att trängas med andra.
Enligt myndigheternas Covid-rekommendationer tillåter vi endast två kunder åt gången i butiken.
Vill man ha egen tid i butiken går det självklart att ordna.
Vi tillhandahåller handsprit, håller extra avstånd och använder munskydd vid behov.
Är du nyfiken på några produkter som du vill titta på men är tveksam till att komma in i butiken? Inga problem! Vi kommer gärna ut på trottoaren med dem. Du kan betala på plats utanför butiken.
Vi kan också erbjuda shopping via videosamtal efter överenskommelse.
Det går även utmärkt att handla i webbshoppen för att sedan hämta din beställning i butiken på S:t Eriks torg.
Vi erbjuder även hemkörning.  
Välkommen till oss för Coronasäker shopping!

Triller butiken på St.Olofsgatan
Ring och beställ.
Swish.
Vi kan komma ut och lämna till kund.
Handsprit.
Extra städ.

Uppsala kemtvätt & skrädderi
Handsprit & Extra städning.

Villa Anna
Vi välkomnar gäster som är friska och krya till en härlig upplevelse.
Vi tar restriktionerna på allvar och följer myndigheternas rekommendationer.

Zoulfish spa
Vi har alltid munskydd när vi gör behandlingar och erbjuder handsprit direkt när kunderna kommer innanför dörren.
Vill man handla av oss kan vi komma ut och lämna produkter mot swish-betalning.
Vi tränger aldrig ihop olika sällskap så bokar man fiskSPA sitter man med sitt egna sällskap.
Jag kan åka ut och erbjuda pedikyr till de som inte vågar komma hit, då har jag både munskydd och visir.

Zocalo
Hemkörning genom Foodora och Wolt.
Beställ via Zocalo appen och hemsidan- hämta direkt från köksluckan.
Snart har vi en snabbkassa vid entrén.

Mattssons guld
Erbjuder Webbshop. 
Önskas hemleverans ordnar vi det.
Vill man handla utanför butiken så kommer vi ut eller via videosamtal.
Erbjuder handsprit på flera ställen i butiken och personalen jobbar med visir.
Betala med Swish.

Max
Öppnat upp för fler möjligheter till beställning,
Expresser
Webbeställning (Order.max.se)
App beställning
Foodora (Delivery)
Bil-leverans (för dem som har bilburna gäster)
Vi har glesat ur 50% av alla sittplatser för att man på ett säkert sätt skall kunna hålla avstånd.
Nattetid 00-04 reglerar vi flödet i lokalen, tillåter 80 sittande gäster.
Vi jobbar med hovmästare för att uppmana våra gäster om distansering.

Miramar
Betala med Swish. 
Hämta varan utanför butiken.
Hemleverans eller hemskickat.
Morgon på MiraMar – boka tid i butiken mellan 9-10 för shopping i lugn och ro.
Vi har minskat ner antalet provrum.
Ventilationen står på max dygnet runt.
Max 6 kunder i butiken.

Naturkompaniet
Möts av en öppen dörr, ingen behöver ta i handtaget.
Handsprit.
Personalen hjälper till att påminna om att hålla avstånd.
Tydliga golvdekaler.
Webbshop.
Ljudslinga som spelas var 15:e minut.
Möblerat om så inga trånga ytor finns.
Kunden tar kvittot själv efter köp.
Vi hjälper kunden efter kundens behov – kunden ska känna sig trygg och säker.

Nilson Shoes
Betala med swish eller Klarna.
Vi kan ta emot betalningen utanför butiken.
Prova i lugn och ro hemma.
60 dagars öppet köp.
E-handel.

Newhouse
Extra städning.
Hemsidan uppdaterad med vad vi gör i butiken för att bemöta kunden tryggt.
Privat shoppingtid innan öppning, butiken är då tillgänglig endast för dig och säljaren.
Betala med Swish.
Hemleverans vid beställning av varor.
Önskas längre öppet köp/bytesrätt så löser vi det om man vill prova hemma.
Markeringar i butik för att hålla avstånd.
Max 4 personer i butiken.

Normal
Vi jobbar hårt med att hålla vårt max antal i butiken och just nu ber vi varje kund ta med sig en kundkorg. När korgarna är slut får man vänta utanför tills det finns en ledig. 
Max antal i butiken är 14 besökare.
Vi erbjuder handsprit och även plasthandskar. Ibland har vi en dörrvakt men det mesta sköts från personen som står i kassan då det är precis vid in och utgången. 

Oh Poké
Handsprit på flera platser i vår lokal.
Vi spritar av handtag till dörrar, kortläsare och bord med yt-desinfektion med jämna mellanrum.
Vi har spärrat av platser så sällskapen håller avstånd samt har glasskiva vid kassan.
Vi i personalen håller god handhygien och stannar hemma vid minsta symptom.
Du kan beställa via foodora, wolt eller så kan vi komma ut och ta beställning samt lämna maten utanför.
Betala via Swish.

Pagelle
Boka en egen tid innan öppning.
Maxantal kunder i butik 7 st.
Handsprit och tydliga golvskyltar med ”håll avstånd”.
Handla gärna ensam.

Rabalder
Våra åtgärder i butiken för våra kunder är, handsprit på flera ställen i butiken.
Vi säljare har visir på oss.
Maxantalet är 6 kunder som får vistas i butiken samtidigt.
Vi har en webbshop och dessutom erbjuder vi kunderna att ringa in sin beställning och hämta utanför och swisha om dom inte vill gå in.
Vi har även vår & sommarkatalogen utanför som det bara är att ta ett exemplar av.
Det finns även möjlighet att boka ett besök före el efter våra öppettider om så önskas .

Rolf Guldsmed
Vi har tillverkat egna visir vi har på oss och även till kunderna om de vill ha.
Kunderna får även ta med sig visiret.
Max 5 kunder i butiken.

Rituals i S:t Per gallerian
Handsprit.
Shopping bag som kunden använder, kunden tar produkterna själv och vid betalning kan kunden ta ut produkterna så scannar vi utan att röra produkten.
Håller avstånd.
Inga krämer framme som test.
Spritar tester på doftstickor och spray.

Rituals Forumkvarteret
Vi erbjuder kunderna handsprit vid entrén. 
Kunden kan få tvätta händerna vid handfatet.
Vi erbjuder kunden en ”shopping bag” som dem kan använda som kundkorg.
Vi tar endast betalt vid en kassa för att unvika trängsel.
Markerade in-  och utgångar.
Max 8 personer i butiken.
Begränsat med testers.
Städar butiken dagligen.

Rediviva optik
Morgontider för riskgruppen. 
Vi använder visir om kunden önskar.

Svava
Gallerian är Covid-19 certifierad.

S:t Per Gallerian
Safe-Certifikat: Coronasäkert köpcentrum, vilket bl.a. innebär att vi:
Följer folkhälsomyndigheten och regeringens riktlinjer.
Följer WHOs rekommendationer.
Följer de standarder som framtagits inom shoppingindustrin och Svensk Handel för en COVID-19 säker handelsplats.
Tydlig information till hyresgäster (butiker och restauranger) om deras roll och ansvar att följa allmänna råd och bevaka maxantal kunder i butiken.
Tillhandahåller informationsmaterial till butiker och restauranger så att de kan informera kunderna om att hålla avstånd och stanna hemma vid symptom.
Utökade hygien- och städrutiner av gallerian.
Vi mäter besöksantalet live, för att säkra att det inte blir trängsel i gallerian.
Vi har återgått till ordinarie öppettider, för att ge längre tid att handla på och på så vis sprida ut kunderna.
Vi har touch-fria stationer med handsprit i varje entré, i mitten och vid toaletterna för att alla ska kunna hålla en smittfri handhygien.
Vi har plockat bort sittplatser som annars kan skapa trängsel.
Vi har skyltar (på golvet) som påminner om att hålla avstånd och inte skapa trängsel.
Vi har infofilmer på våra digitala skärmar i gallerian som påminner om att hålla avstånd, tvätta händerna och handla ensam (en i taget).
Läs mer om Safe- COVID-19 säkrad handelsplats på stper.se

Våra butiker har ju förstås lite olika åtgärder som bl.a. består av:
Maxantal hur många kunder som får vistas samtidigt i butiken.
Handsprit till kunderna.
Munskydd på personalen.
Skyddsglas/visir vid kassorna.
Maxantal i restauranger och caféer som följer rekommendationerna.
Digitala kösystem så du slipper vänta i butiken på din tur.
Möjlighet att boka personlig shopping före öppettiderna.

Sko August
Tydlig skyltning i butik ”håll avstånd”. 
Max 35 personer i butiken.
Vi erbjuder sittplatser medan man väntar å sin tur.
Handsprit på olika platser i butiken.
Många kunder har först besökt vår hemsida för  att hitta sin favoritsko, sedan kommit till butiken för att prova. Butiksbesöket går då snabbt och smidigt.
Städar flera gånger om dagen.

Flödet i city

Välkommen!

Följ Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer
och förhåll dig till verksamheternas direktiv på maxantal i butiken.

Tillsammans begränsar vi smittspridningen.